Wednesday, February 1, 2012

Suri- Part 1


Suri. Nama yang ringkas. Tapi dimiliki oleh sesusuk tubuh yang telah berjaya mencuri hatiku. Nama persis anak pelakon terkenal Tom Cruise dan Katie Holmes. Aku mula mengenalinya apabila kami sama sama mengikuti satu program universiti ke sebuah pulau di pantai barat negeri Sabah.

Dia mungkin tidaklah secantik Lee Da Hea, tapi bagiku dia memiliki tarikan yang tersendiri. Senyuman manis yang mampu mencairkan bukan sekadar hati malahan juga besi. Menjadi dambaan ramai lelaki. Memiliki keperibadian Muslimah sejati. Namun begitu, aku hanya memendamkan sahaja rasa yang terbuku di jiwa, kerana aku sedar siapalah diri ini; tiada rupa, tiada juga harta.

Oh sebenarnya aku penakut, bak kata Yuna dalam lagunya di AJL haritu. :P


Cuti semester akan bermula dua minggu lagi. Mahasiswa  mahasiswi sedang ligat berhempas pulas berjuang dan berjihad menjawab soalan peperiksaan. Meskipun jasad masih di dewan peperiksaan, namun ku tahu bahawa semangat dan roh setiap pelajar terlebih dahulu sudah terbang ke kampung halaman masing masing. Jasad yang tinggal sekarang hanyalah jasad yang kosong, yang mengharapkan peperiksaan cepat sahaja berlalu dan perasaan ingin saja berlari ke rumah dimana keluarga sedang menunggu. Setia menunggu.

Namun tidak bagiku, cuti sekadar sebulan ini, aku merancang untuk tidak balik bercuti di kampung. Sudah lama ku merancang rancang dengan teman sebilikku untuk tinggal sahaja di Sabah sepanjang cuti. Ya, Sabah juga pencuri. Mencuri hatiku. Sepertimana ia mencuri hati pendatang asing tanpa izin yang saban hari semakin menyaingi bilangan penduduk asal negeri ini sendiri.

Inginku meneroka flora dan fauna yang terdapat di perut hutan negeri ini. Kehijauan alam adalah kepuasan bagiku. Kepenatan menyusur denai dan hutan tebal akan hilang serta merta apabila meneguk air sejuk yang mengalir dari celah celah bukit. Keringat yang menitis melencunkan baju dirasakan satu kepuasan dan ketenangan apabila melihat pemandangan yang indah dari puncak Gunung Kinabalu. Perjalanan yang memakan masa berjam jam amat sekejap dirasakan apabila mencelupkan kaki di Simpang Mengayau-Tips of Borneo. Kepenatan 5 bulan belajar dan memerah otak selama 2 minggu peperiksaan hilang sekelip mata apabila tenggelam timbul dibawa rakit menelusuri Sungai Padas. Ini belum lagi dikira apabila berjaya menewaskan berbagai spesis ikan yang menjadi penghuni di dasar sungai di sini.

Indahnya alam. Oh, jangan memuji alam ciptaan, pujilah Pencipta yang menciptakan keindahan ini. SUBHANALLAH-MAHA SUCI ALLAH~


Cuti bermula. Kolej mulai lengang. Kawan kawanku sudah ramai yang mengangkat kaki meninggalkan bumi universiti. Ada yang tersenyum sumbing, ada yang muka bangga dapat balik. Muka bangga mesti tunjuk bila nak balik. Untuk menjeleskan aku mungkin, eleh. Kesedihan menjawab kertas Biokimia Makanan tidak lagi dihiraukan. Pasrah dan berserah. Yang ditunjukkan sekarang adalah muka kampung halaman.

Sebelum berangkat pulang ke kampungnya di sebuah negeri di Pantai Timur Semenanjung Tanah Melayu, sempat Suri sms kepadaku mengucapkan selamat tinggal. Pelik. Tak pernah dia sms aku, melainkan atas dasar kerja. Tapi aku sedar, kami mulai rapat apabila sama sama terlibat dalam satu program peringkat universiti. Dia merupakan Pengarah Program manakala aku hanyalah Timbalan Pengarah. Aku tau kami hanya rapat atas urusan kerja sahaja. Dia sangat profesional. Dia tidak akan sesekali berperasaan kepadaku. Aku cukup yakin. Lagipun aku selalu buat dia marah. Selalu menyakat dia. Aku memang sengaja-sebab dia lagi cantik masa marah,hehe. Biarlah aku sahaja yang memendam rasa. Mungkin satu petang nanti rasa ini akan beransur pergi. Terbang ditiup angin senja.


Minggu pertama cuti, seperti yang dirancang, aku dan Azri kawan sebilikku itu mula melaksanakan segala perancangan kami. Kami bermula dengan menjelajah sekitar lubuk untuk memancing ikan. Hasilnya memang berbaloi. Berbaloi tak balik cuti apabila setiap umpan yang dilabuhkan, pasti ada sahaja ikan ikan besar yang sudi menyentap.

Hasil tangkapan kami bakar dan ratah tepi sungai. Memang puas merasa hasil titik peluh sendiri, kepenatan tidak dirasa.

Pada satu malam, satu sms yang menerjah masuk ke inbox hensetku sedikit menghilangkan rasa excitedku menjelajah flora dan fauna negeri Sabah. Sms daripada Suri.

‘salam awk, mf ggu awk. Sy jz nk bgtau mggu dpn sy akn brtunang, jmputlah awk dtg ke rmh. Sblum bukak sem ni jgk sy khwin. Jemputlah awk dtg ye. –suri- ‘

Terang. Dia bukan milikku. Padan muka aku. Suka sangat memendam hati, sekarang makan lah hati sorang sorang,huhu . Sekarang bukan lagi masa luahkan isi hati. Suri akan menjadi hak orang lain. Kami hanya ditakdirkan sebagai kawan sahaja. Dan bagiku, kebahagiaan orang yang aku sayangi, lebih mengatasi kebahagiaan diriku..

Aku telefon Suri, mengucapkan tahniah. Cuba bersikap profesional meskipun dalam hati ini hanya Tuhan saja yang tahu. Memang padan muka aku. Dulu kenapa aku penakut sangat. Sekarang bukan lagi masanya untuk aku meluahkan segala rasa yang terbuku di dada.

Tapi aku terkejut apabila Suri menangis. Katanya tidak pernah dia kenal pemuda yang melamarnya itu. Gambar pun tidak pernah dilihatnya.Tapi ibunya menerima lamaran tanpa bertanya pendapatnya dahulu. Hal ini kerana ayah Suri sedang terlantar tenat di hospital dan sangat teringin melihat satu satunya anak tunggal mereka berkahwin sebelum dia kembali kepada Yang Maha Pencipta. Demi menjaga maruah keluarga, dan memenuhi harapan terakhir bapanya, terpaksa diturutkan Suri meskipun hatinya bersama orang lain-katanya.

Apa yang boleh aku buat, hanya mampu bersimpati. Dan bersedih pastinya. Bunga yang kuidam bertahun lamanya, terlepas ke kumbang lain, meskipun terpaksa diterima si bunga.


Dua hari lagi aku akan mulakan pendakian menawan Gunung Kinabalu. Puncak yang tertinggi di Asia Tenggara. Segala persiapan telah lama aku persiapkan. Fizikal dan mental. Meskipun mentalku sedikit terganggu dengan kes Suri ini, namun cuba ku tepis jauh jauh. Semoga pemandangan di puncak gunung nanti akan melupakan seketika rasa frust menonggengku dengan kehilangan Suri.

Pada malam sebelum pendakian, kami tidur awal. Untuk mengumpul tenaga sebanyak mungkin. Tiba tiba dalam tidurku aku bermimpi. Arwah nenekku yang meninggal semasa aku masih tingkatan dua datang membawaku sebentuk cincin. Katanya ini cincin daripada ibuku.

“Abang Ngah jagalah cincin ini baik baik, berilah pada yang layak memakainya”.

Terngiang ngiang kata kata itu di gegendang telingaku.

Tiba tiba esoknya, aku menerima panggilan telefon daripada bapaku di kampung. Dia meminta aku balik segera kerana ada kecemasan. Mustahak katanya.  Dia meminta aku pulang segera ke Semenanjung. Kata bapaku, dia telah siap membeliku tiket penerbangan balik, petang itu juga.

Apa yang terbayang di tubir mataku sekarang ialah ibuku. Mimpi malam tadi mula terbayang kembali, bagaikan sedang aku menonton wayang gambar di GSC. Ah. Kenapa ni….. tergesa sangat abah suruh aku balik.

_BERSAMBUNG ke Suri-Part 2

2 comments: