Thursday, January 26, 2012

dia masih milikku~



Ada lagi satu kisah pada hari 15 Jan. Betul la kata orang, bila ditakdirkan masih ada rejeki, memang rejeki lah, walau macam mana sekalipun rintangan, ataupun sesulit manapun halangan. Bila dah bukan rejeki, benda yang dah kat mulut pun boleh jatuh lagi.

Sesampai je kat Hentian Putra dengan Jue, aku ngan dia melilau la cari tiket. Ingat nak balik tiket petang, tapi takde la pulak yang petang. Ada pun setakat tengahari je. Yang paling awal pun bas jam 9malam. Tawaf dari satu kaunter ke kaunter lain. Darul Naim, Sani, Mutiara, Transnasional, Perdana, S.P Bumi, Malaysia-Thai. Last last terpikat dengan Ekspress Perdana jugak. Sebab terpikat?? Eh adalah.., jeng jejeng~hehe :P

Dah dapat tiket tu kami duduk kat satu bangku panjang. Melihat lihat gelagat orang. Banyak pesen. Aku nak cari ATM kat sini—(*nak cucuk duit bila sedar duit dalam dompet tinggal RM8 je. Ape taknye, banyak gile kot borong coklat kat Famous Amos tadi,hehe) --maklumlah tak biasa dengan selok belok kat Putra ni. Kat depan ada sorang awek. Takde lah lawa sangat pun. Dok sorang. So oleh sebab dia yang paling dekat ngan kitorang, aku pun tegur la. Tanya, “dik kat sini mana eh ATM?”. “Taktau”. Sepatah jawab dengan wat muka tak puas ati macam lah aku ni lapar sangat nak mengorat beliau. Dah la buat muka kerek, buat jeling lak pas tu paling tempat lain. Menyampah mak. Bajet ko hot la sangat kan.

Lepas tu Jue ajak aku naik makan kat medan selera tingkat atas. Makan nasi kerabu ngan milo ais kat satu gerai makanan kelantan. Dah lama tak makan nasik kerabu asli kot. Agak berbaloi walaupun sume sekali RM7. So ada lagi baki singgit dalam dompet. Agak agak la wei, takkan perjalanan hampir 400km aku nak bawak bekal singgit je. Mak aku selalu pesan, petua nak jalan jauh, duit mesti ada standby dalam poket, walau tak guna sekalipun. Kalu ma tau aku jalan poket kosong, kopem kena dengar tazkirah bersiri balik rumah nanti. 2,3 hari tak habis. Huhu. Makcik kedai tu cakap kalu nak cucuk duit, ATM ada dalam The Mall depan tu.  

Dipendekkan cerita, diizinkan Tuhan, kami sampai di The Mall dan  cucuk duit dan meronda ronda dan menghabiskan duit. Saat getir bermula bila aku perasan beg laptop aku takde. Masa kat tandas. Hilang. Aku mula gelabah. Tapi tak la gelabah sangat. Tapi agak gelabah la kan. Jue pun gelabah. Tapi lagi gelabah dari aku. Aku rasa aku tak la segelabah dia. Eh, apa aku menggelabah ni??!!

Kami patah balik, mula fikir fikir ingat balik mana aku tinggal benda alah beg laptop sekali ngan isi isinya sekali. Kami pusing balik ke kedai jaket tempat pergi tadi. Tanya bangla yang dok jaga kedai tu.

“Bang, ada nampak beg tak, beg sandang?”, tanyaku, cuba mengawal rasa berdebar.

“ Kat sini tak jual beg, jual jaket sahaja!”. Dengan rasa tak bersalah, boleh dia jawab macam tu.

Ok, ko memang tak paham bahasa Melayu! Mungkin juga dah lama tak servis telinga. Huh!

 Lepas melilau sekitar dalam kedai tu, kami pergi pulak kedai jam. Lama jugak dok lekat kat sini tadi. Jue cari jam untuk adik dia. Takde jugak.

Pergi kedai henpon, tengok situ. Takde jugak.

Pergi kat ATM, mana tau aku nyayuk ke tinggal beg kat situ. Takde jugak.

Kami pergi usyar kat tandas lagi sekali. Mana tau takut tertinggal kat sini. Berkali Jue meyakinkan aku dia memang tak lalai masa jaga beg. Katanya dia memang tak tinggal langsung masa jaga beg kami, masa aku masuk tandas.
Memang. Aku dah rasa gelabah tahap yang agak tinggi. Macamana aku boleh tak perasan aku boleh terlajak masuk tandas perempuan. Yelah, bukan salah aku jugak. Engineer manalah yang buat pintu tandas laki ngan pompuan berhadapan kan. Ni salah engineer!! Aku keluar je dari tandas laki, terus straight tak belok. Masuk tandas wanita. Jue pun follow je. Dia gelabah gak kot. Hehe.

“Weh, ni tandas pompuan!”, Jue tegur dari belakang.

Aku pun: “Eh???!!!”

Ade dua orang wanita dok berhias kat singki. Nasib baik dorang tak menjerit. Kalu tak, bermalam kat lokap la kami dua orang. Huhu. Gelabah punya pasal kan.

Dah puas cari kat sini. Tak jumpa. So, kami patah balik gi cari kat Putra. Mana tau tertinggal kat kedai makan tadi ke. Dalam hati tak putus dok berdoa kalau tertinggal kat situ, biarlah makcik kedai tu perasan and jaga beg aku. Kalau hilang mana aku nak seluk duit hampir 3ribu nak beli yang baru. Takkan nak keluarkan simpanan kot, duit yang disimpan taknak usik, bertahun aku simpan nak buat hantaran kawen ooii.haha. :P

Sampai Putra, nak naik tangga ke kedai makan, lalu ikut bangku tempat kami duduk tadi. Tempat aku tegur awek tu tadi, tiba tiba….

‘TINGGGG!!’
beg berjasa, kunun~
Aku nampak beg laptop aku yang memang sudah agak lusuh dimamah usia. Kesian dia. Kesepian ditinggalkan tuan. Aku tau mungkin dia sedih sebab ingatkan aku dah tak ingat dia lagi. So, pergilah aku ambil beg tu, dan pujuk dia jangan sedih sedih lagi. Aku dah kembali. Aku taknak dia sedih sedih lagi. Dan aku dapat rasakan beg aku terpujuk dengan kata rayuan aku. Haha.

Syukur. Masih ada rezeki aku. Jodoh dengan lappy masih ada. Nasib baik takde orang kebas. Walaupun awek kerek tadi dah takde kat situ, tapi tempat tu dah penuh dengan sekumpulan budak muda. Mungkin budak U jugak yang nak balik bercuti. Mungkin jugak ini kelebihan bawak beg lusuh. Takde lah lusuh sangat kan, tapi beg ni beg biasa je, bukannye yang betul betul beg untuk lappy. Kalau orang tengok pun tak terpikir ada barang berharga dalam tu. Mungkin tu la salah satu sebab kan. Asbab.

Alhamdulillah. Moral of the story. Jangan pandang pada rupa. Beg lusuh tidak semestinya berisi baju bundle.hehe. sama jugak dengan manusia. Jangan disangka orang tak hensem macam aku punyai hati yang tak hensem jugak.*tibatiba! xP

# Aku tak tahu kenapa banyak sangat dugaan aku pada tarikh 15 Jan 2012 ni. Bermula dengan berebut tempat duduk dalam bas dengan Bangla gay dari KLIA ke KL Sentral. Lepas tu dengan Muallaf nak bunuh diri kat Hentian Putra. Beg lappy tertinggal kat Hentian Putra. Pastu makcik buat air kat hentian bas di Merapoh ingat aku orang Siam nak balik Thailand. Boleh pulak dia tak percaya aku nak balik Kelantan. Aku melayan je. Dah dia nak sangat, aku cakap nak balik Narathiwat. Kerja kat KL. Cuba tiru loghat Melayu-Thai walaupun aku tau kalau orang Melayu-Thai dengar loghat aku mesti dia terajang aku cukup cukup. Hahaha. Ok dah babai.

5 comments:

  1. tjuk xleh blaa..hu2
    tapi btul r..sesulut mane pon,,kalu memey hak kite..
    insya-allah dpt^_^

    ReplyDelete
  2. GILERRRR.... OK...kalu aku dah melalak mungkin..walupun laptop kecik.. huhuhu...

    ReplyDelete
  3. anon: tajuk mesti manang..belesah..hehe

    aisyah: ko mmg..gelabah..haha
    :P

    ReplyDelete
  4. HAHAHAHA...entry pujuk hati...
    .
    .
    .
    kalau mak engko tahu, tazkirah 3 hari 3 malam!
    NON-STOP!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak memang tau.. dh siap dengar tazkirah pun.. hehe

      Delete