Thursday, July 7, 2011

MASUM@UPM

Minggu lepas ade Karnival Sukan Universiti  MASUM kat UPM.  So aku masa tu tengah melepak2 kat rumah, almaklumlah cuti panjang kan..  Tiba2 macam mane tah, ade sorang kawan aku ni ajak pergi juin sukan sana, jadi sukarelawan.  Alaaa sukarewan je kan, bukan main pon, alang2 daripada dok umah perabiskan beras, aku pegi  je la..dapat makan free, elaun, baju, sijil, dan yang penting pengalaman kan.. dapat kawan baru.. kalu ade rezeki mane tau nak dapat sumandak ke..hahaha
Sukan MASUM ni berlangsung 2minggu. Mula2 sampai  tu kire belum stat lagi la sukannye. Aku ni disurun juin perbarisan untuk perasmian. Mulanya aku nak masuk perbarisan untuk U aku, UMS. Tapi apakan daya, dok main berebut dengan si Radhi yang nak UMS gak, aku mengalah laa.. orang kacak kena la mengalah kan..hahahhaha  

ok, saya budak UM xP
Aku  pun dengan tak semena-mena masuk perbarisan untuk UM jelah. Sekadar masuk n jadi pemegang bendera kontinjen UM..haha apekehel.. agak murtad la rasanye dengan U  aku sendiri..tapi takpelaa.. UM lagi femes ape..hak3 xP
Masuk minggu pertama, aku ditugaskan untuk sukan bowling. Sukan ni buat di Ampang Superbowl Metro  Point Kajang. Mulanya aku ingat nak mintak pencak silat, tapi ramai sangat kot yang minat nak silat ni..tak menyempat aku nak juin.. down gak r rasenye, tapi takpelah.. jaga boling aku rase paling sangat rilek.. haha. Hanya duduk je dalam tu tengok orang main, sampai lebammm. Pastu catat last score hantar kat urusetia.. kami geng2 boling yang dok dalam tu.. makan makan, bergambar..tido2..  mengurut guna kusi urut tu.. memang sempoi dan agak membekukan la jugak.. tapi best laaa..  eh, sangat best!! Hehe
Dalam keadaan yang rilek bagai macam tu keje pun, ade la dua tiga kali gak kami terleka borak, sampai tak sempat nak ambik score. Pastu jadi masalah la, ade yang g tanye bowler, aku g terus mintak kat kaunter, terus dia printout segala bagai keputusan, haaa hambik ko..hahah
Team kami group bowling ni sumenye 12 orang. Sumenye dak2 UPM kecuali aku n Radhi yang sesat dari UMS. Paan pon same..sesat ari rumah. Yang laen2 tu: Kimi, Kak Ida, Kak Umi, Alin, Zana, Zue, Teha, Ina, and Asma’..sumenye penduduk asal UPM..haha.. Da taraf akak dan abang sumenye dak2 ni..tapi sumenye sempoi dan masuk air..ok la tu bulih juin..hehe
team bowling(pembantu daaaaaa)

Masuk minggu kedua, kumpulan kami mengalami sedikit perpecahan.. kami ditugaskan pulak untuk ke pertandingan bola keranjang. Sebenarnye minggu ni kami da dinaikkan pangkat. Heheh xP
Kami jadi table  officer untuk pertandingan bola keranjang ni, handle bahagian teknikal. Memang bermula daripada zero la semuanye. Sebelum ditugaskan untuk minggu kedua ni, kami semua kena masuk kelas dulu belajar segala bagai rule dan cara2 teknikal untuk basketball ni. Sebenarnya table officer ni tugas dia macam pembantu pengadil laa..segala bentuk faul, mata, or ape2 yang berlaku semasa pertandingan ni, pengadil akan laporkan kepada kami untuk direkodkan. Mula2 memang agak kelam kabut. Dengan segala sign yang perlu diingat, buzzer untuk ditekan, time yang 10 minitlah, 24 second time lah, scoreboard lah. 1point score, 2point, 3point...  dan segala pengadil, player, dan yang lain2 sumenye chinese. Kalau ade ape2 kesalahan yang dibuat oleh table officer, memang bising lah. Nasib baik Mr. Hong ade di belakang kami, sentiasa backup kami. Kalau minggu pertama dulu masa bowling, kami rilek je, tapi untuk minggu kedua ni, setiap masa mata dan telinga kena aktif perhatikan permainan. Kalu sikit je silap, sume nak kondem, dalam bahasa mandarin pulak tu. Memang ternganga je la mulut kami dibuatnye.haha
Oh ya, group asal kami terpecah sebab basketball ni dibuat di dua tempat, yang lelaki main di Dewan Serbaguna UPM, manakala yang pompuan lak main di PLPP Bangi. PLPP Bangi ni satu tempat latihan orang2 cacat. Nanti aku cite lagi yang pasal tempat ni di lain ENTRY.
Kebanyakan game aku jaga yang basketball lelaki la.. ade sehari je aku jadi table officer untuk perempuan punye game. Memang kontroversi habes. Game paling mendebarkan yang aku jaga haritu game UiTM vs UM. Bukan ape, sebab ade player kesukaan aku dak jersi 9 UiTM tuh, hahaha Orangnye kecik, comel je.. tapi lincah.. dialah ayam tambatan team dia kot.. aku suka tengok..hahaha


Apa2 pun, pengalaman sepanjang MASUM ni, memang sangat best! Tak sia sia la datang menghabiskan  2minggu  ni kat UPM. Dapat banyak pengalaman baru. Kat sini first time gak aku naik traktor. Pegi reban ayam projek kawan aku, bagi makan dedak, pegi kebun jagung, tengok dorang membaja. Memang sangat sangat sangat sangat best wa cakap luu..haha
Lagi satu, UPM ni memang sangat luas la kalu nak dibandingkan dengan UMS, tapi tak secantik UMS laa.. UMS tetap nombor 1..hahaha..
Jangan maraaa haa dak UPM.. babai~ ^_^

1 comment: