Monday, July 11, 2011

Gelaran Dulu-dulu... xD


Satu kenangan yang memberi kita nostalgia yang mengasyikkan terutamanye sekiranya anda adalah bekas penghuni asrama. Tidak kiralah sama ada anda adalah penghuni di sekolah berasrama penuh ataupun asrama yang separa penuh.hehe

Setiap anda yang memasuki dan mendiami asrama, mesti mempunyai nama jolokan or gelaran tersendiri kan?   Jangan nak tipu kate takde. Tambah2  lagi kalu kita masuk asrama sejak dari Form 1 lagi  kan.  Memang tak dinafikan, kalu mula2 masuk, biasanye senior akan bagi nama gelaran yang pelik2. Masa tu, memang kita tak suka kan digelar dengan gelaran yang entah ape ape tah tu. Tapi percayalah, kalu ade adik2 yang baca blog ni.. ade yag menerima gelaran. Ianya agak fun sebenarnye. Ye, tahap ke- fun-an itu akan adik2 rasai apabila sudah tidak lagi menginap di asrama, or apabila berlalunye zaman persekolahan.


Aku juga begitu, masa di asrama dulu, masa masuk form 1 di asrama, aku kadang2 menangis bengang apabila diberi gelaran yag macam2. Masih ingat lagi mase form 1, aku dipanggil Kanggaroo~

Tapi tak lame..sebab nama gelaran aku  yang paling femes sampai sekarang ialah Lorry. Haha . yes my nickname is Lorry. Ye adelah sebabnye, tapi taknak la bagitau korang kan..haha

kenapa nama aku Lorry??hehe

Kawan2 aku yang lain ade yang dipanggil Lalat, Ayam, Kura2, Pelot, Nyah,  Lembu, Kopek , Kingkong, Aircond, Vacuum Cleaner, Dobi, Jiwa, Lara, Kopa, Sodok, Tok Batin, Jong, Black, Gersang, Telor, Emo, Gigi, Mok, dsb. Huh, kalu nak kira memang tak terlarat beb.haha
Kebanyakan mereka yang digelar sebegini, termasuk aku, bukannye suka sangat mula2nye. Tapi ade gunanye jugak tau gelaran2 sebegini.haha

Alkisahnye begini, mase  MASUM kat UPM, ( peh MASUM lagi, xde cite lain ke??haha). Yelah mase MASUM tu aku banyak jumpa kawan2 lama, yang seangkatan sejak muda2 dulu, sejak zaman perhostelan, zaman2 kegemilangan dengan gelaran tu..haha
Nama gelaran dari hostel dulu kadang2 jadi nama pengenalan, or buleh digunakan untuk mengecamkan diri kita dengan kawan2 lama. Juga boleh menjadi sesuatu topik yang biasa dibincangkan dan menggamit memori silam, cewah!! Haha

Ada satu hari tu aku keluar dengan kawan2 baru, yang kenal kat MASUM ni, tiba2 terserempak dengan member  aku dari matrik Melaka dulu, nama dia Arip, tapi kami panggil dia Kancil je..sebab dia licik, akal panjang, macam si kancil,heheh. So, aku kuar la kejap dengan si Kancil ni..

Tiba2 mase jalan2 tu, aku terjumpa lagi dengan senior kat asrama aku dulu. Aku kurang cam sangat, sebab badan dia da berubah kot, tak taff macam dulu..da lame xmain ragbi kot,haha.jadi terpaksalah dia bagi nama gelaran dia untuk aku cam, ye, nama dia Mat Le. Dan full name dia adalah Mat Le Lembu.hahaha..

Ade malam seterusnya pulak, aku melepak kat Kolej Canselor dengan ex classmate aku dulu, Azzam a.k.a Kak Ajam. Haha. Tibe2 ade lagi terserempak dengan kawan lama aku. Nama dia Arif King Kong. Dalam hal ni, dia plak yag kurang cam aku, selepas diperkenalkan dengan nama Ise Lorry aku ni, baru dicam..haha. tengok, banyak gunanye kan nama2 gelaran ni. So, aku nak bagi  nasihat laa.. sape2 yang diberi nama2 gelaran, takpayah nak marah sangat laaa..haha

king kong pon ade awek cun broo..hehe
P/S: agak ramai jumpa kawan2 lama kat UPM haritu; Kancil, Matle Lembu, Li, Ain Nia, Kak Ajam, Hadi, Arif King Kong, Iswe, Acap, Cik Mawar, Syahira. Sumeye memang menggamit memori..hahaha

No comments:

Post a Comment