Sunday, July 24, 2011

Cherating- Part I

Betul kata orang kan, manusia hanya mampu merancang, yang menentukan adalah Tuhan. Begitulah hukum alam yang tak dapat kita sangkal sejak azali lagi. Baru baru ni, selepas berbulan bulan merancang, akhirnya Tuhan mengangkat juga aku dan beberapa kawan lamaku, juin reunion kelas, atau lebih spesifiknye lagi, holiday. Reunion yang dirancang oleh kami, tapi holiday yang diperkenankan oleh Tuhan. Mulanya benda ni dirancang nak buat masa cuti sem bulan 12 haritu, tapi terpaksa ditunda ke bulan 7 sebab bulan 12 kan musim tengkujuh kat Pantai Timur, keselamatan diri dan nyawa tu memang perlu dititikberatkan, kan..


Pertama sekali terima kasih aku nak ucapkan pada Dila, the mastermind merangkap organizer untuk holiday kami ni. Dila bersusah payah cari chalet yang terbaik untuk kami, yang murah, yang selesa, yang bersih, yang cantik, kami stay kat Pak Itam Inn, Cherating selama 3hari 2 malam. Dila jugak yang bersusah payah bayar deposit, contact sume kawan2, merangka tarikh, hingga 2,3 kali tunda jugak semata mata nak pastikan semua dapat juin. Dila ni jugak sanggup tak pergi kem, yang sepatutnye stat 8hb tu, semata mata nak datang jumpa kawan2. Terima kasih Dilla. =)

Keduanya Yuyut Bihah , tak kurang jugak pentingnye. Selain dia ni  menjadi penggamat suasana, Bihah lah yang jadi driver kami selama 3hari kat sini ni. Bihah ni sanggup drive kete dari KL lagi, sampai ke Cherating, nak harapkan Nuar The Nimrod  ngan aku, hampeh,haha..  Cik Yuyut ni pun terlibat jugak dalam arena rancang merancang ni, sekali ngan Dila. Mulanya Yuyut ni rancang nak buat reunion kat Cameron Highland, tapi atas faktor ke-takbest-an, tukar ke Cherating lak. Masa mula datang haritu, Yuyut bawak bekal yang dia masak sendiri. Pandai  Yuyut masak, sedap!! Untungla sape yang dapat Yuyut ni nanti,hehe

Dari Yuyut.. Korea mari tuu..haha
Kemudian, Mamal. Mamal ni pun satu, semangat betul dia ni nak datang holiday ni. Tak menyempat nyempat, sejak dari Indon lagi banyak menanye pasal reunion kami ni. Tapi sangat best la kan, dengar2nye Mamal karok lagu Jaclyn Victor haritu, betul ke Bihah, Dila??hehe. oh ya, Mamal ni jadi GPS kami sebenarnye, dialah yang jadi pemandu arahnye, tu pun masih pusing pusing pening gak.hehe..

Nuar The Nimrod

Nuar, nasib baiklah ko pun datang jugak holiday kali ni. Kalu tak memang segan banyak lah aku, sorang je laki..hehe. oh, ok, Nuar ni sebenarnye ade fungsi jugak tau kat sini, Nuarlah tukang hidupkan api kami, masa nak ber-campfire malam tu. Selain daripada tu, memang takde dah fungsi Nuar kot, kalu nak suruh dia tunjuk jalan, memang sesat lah jadinye,hahaha. Dalam kete lak, selain tukang bising, Nuar ni tukang kacau Bihah jugak, Bihah ni dah la menggelabah  sket mase drive. Lawak tol laa..hehe. tapi yang aku respek sangat ngan Nuar ni, dia sanggup tinggalkan keje, siap bagi kate dua lagi kat bos dia, dia nak minta cuti, kalu bos tak bagi cuti, dia nak ponteng keje. Kalu nak kene buang keje pun, dia tak kisah. Jumpa membe punye pasal kan Nuar??hehe


Aku lak??hehe.. ok laa.. sebenarnye daripada ramai2 yang kate nak datang reunion kami ni, akhirnye ramai yang tak dapat hadir gak mase last2 minute. Yela, ade yang tak dapat cuti lah, ade kem lah, family sakitlah, takpe2..kami faham. =). Akhirnye , 5 orang je yang datang, tu yang jadi holiday tu..hehe. Aku sebenarnye bertolak 7hb lagi ke Kuantan, semangat punya pasal. Kul 5 pagi 8hb tu lagi aku sampai kat Terminal Makmur tu. Melangut aku kat situ macam tiang, tunggu Nuar datang. Jam 8.30 baru sampai mamat Nuar tu, tersengeh2 macam selipar koyak, nak je aku sekeh kepala dia pakai kaki aku ni..haha

Lagi satu hal, nak tunggu budak2 pompun ni plak, Bihah n Dila bertolak jam 8 dari KL, pastu singgah Temerloh jemput Mamal. Melangut lagi la aku ngan Nuar, gi Megamall, sume kedai tak bukak lagi.. nasib baik la tandas bukak..hahaha. pastu gi makan2 ngan Nuar, jam 12 tu barulah Bihah  n da geng sampai.

Kami check in kat chalet tu lebih kurang jam 3.15ptg. Sampai je, dapatkan kunci pastu makan masakan Bihah.hehe. Petang tu jugak, aku ngan Nuar pegi merasmikan pembukaan Pantai Cherating. Cantik. Pasirnye putih, halus. Airnye tak dalam pun, cetek je, tapi ombak agak besar. Aku ngan Nuar je lah, ajak wanita2 tu panas katenye, nak rehat lah konon2..haha. takpa, aku ngan Nuar je lah yang menikmati keindahan alam ciptaan Ilahi aritu..hehe


Cherating
Malamnye, kami keluar makan. Jalan jalan sampai ke Mesra Mall kat Kemaman, Tganu.  Main bowling. Oh ye, aku menang lawan boling malam tu, mungkin sebab lama sangat jaga boling kat MASUM kot..hehe. xP. Pastu kami shopping barang untuk campfire malam tu. Jam 12 baru kami bertolak balik. Sampai2 je kat chalet, tukar baju, berlari2 ke pantai.


Malam tu kami tak tido, lepak kat pantai sampai pagi. Baring  atas pasir. BerBBQ, borak borak,mengumpat siket2, gossip berita2 hangat. Bajet nak tunggu sunrise la. Lepak punye lepak, tak sedar air pasang sampai nak sampai ke tempat kami duduk, terpaksa la berpindah naik atas siket. Banyak lagi benda borak ni, cerita asal usul binatang lah. Cerita hantu, memang cuba nak dicetuskan oleh Bihah n Nuar, nasib baik aku sempat cover. Aku tau Dila takut.hehe. Mamal lak melangut je kat meje, aku tak sure dia tido ke pasang telinga.hehe. Dekat dekat nak subuh, kami turun ke pantai, nak tengok sunrise. Tapi tak nampak la pulak, ntah kenapa, kabus tebal sangat or tempat tu memang tak nampak sunrise. Sunset pun takde kot kat situ. Sabor je lah, 6.30pagi, balik solat subuh, tidur sepuas puas hati.hehe

lepak sampai pagi~

bersambung ke SANA~

1 comment: