Monday, July 11, 2011

Masih MASUM: Peristiwa Menginsafkan


Oh ya, oleh sebab aku ade janji nak cite pasal PLPP ni pada ENTRY aku yang lepas.. so terpaksa la aku nak kena cite sekarang kan, kat dinding aku ni..hehe

PLPP Bangi

Ok, PLPP ni atau nama dalam kad pengenalan beliau adalah Pusat Latihan Perindustrian & Pemulihan terletak kat Sungai Merab, Bangi. Tempat ni, nama je macam industri2 ape2 tah, tapi sebenarnya ia adalah pusat latihan untuk orang2 cacat.

Kalu mula2 korang masuk tempat ni, memang sangat sunyi, macam tak berpenghuni. Masuk  dalam tu, memang kat pondok guard je akan nampak orang, lepas tu..sunyiiiiiiii jeee~
Hari kedua minggu kedua MASUM tu, kumpulan baru aku ditugaskan ke sini. Masa mula2 datang tu, kami tersesat. Macammane tah pakcik bas yang bawak kami tu pun tak tau jalan, dan tak tau tempat PLPP ni. Kami sesat sampai masuk ke dalam UKM. Berpusing2 lama jugak la dalam UKM tu, hingga akhirnye kami kena menanye kat pakguard UKM tu, baru bleh pegi. Sebenarnye aku da penah datang kat PLPP dua hari sebelum tu, untuk persiapan tempat, tapi mase datang kali kedua tu, pakcik bas tu lalu ikut jalan lain plak, aku  ingatkan dia tau, sampai aku pun jadi pening.haha

Game yang sepatutnye stat jam 2, terpaksa dilewatkan sehingga jam 2.15, sumenye gara gara kami lewat sampai. Kessiiiaaann. Da la nak kena set up segala bagai alat lagi, agak lama r. hehe.  Siyesly, aritu segala bagai pengurusan agak  kelam kabut. Aku banyak kali kot tekan buzzer untuk sub player diwaktu yang salah. Nak time-out  tu pon satu hal. Nasib baik Mr. Hong tak blame aku sangat, dia backup aku sebab alasan aku lapar.haha. memang lapar pon, sebab aku tak sempat nak makan tengahari, sangat kelam kabut. Tambah2 team UiTM kalah pulak haritu, lagi aku tacing, maklumlah awek player nombor 9 kesukaan aku aku tu kena kad merah.hahaha..
Sebenarnye ade satu peristiwa kat sini yang menginsafkan aku seketika. Membuatkan aku terfikir sejenak, bersyukur dengan segala nikmat yang ALLAH berikan kepada aku. Sangat sangat menginsafkan hingga menyebabkan mata aku hampir berkaca, menambahkan lagi kaca  mata yang sedia aku pakai.hehe

Lepas solat zohor aritu, aku lepak2 sekejap di beranda surau. Bajet lambat2 siket laa..pakai pakai stoking, lap lap kasut, sedut sedut angin, hembus hembus angin. Melepaskan lelah lepas lama jadi table officer kat dalam tadi. Tiba2 dari kejauhan aku nampak sesusuk tubuh manusia berjalan perlahan lahan menghala ke arah aku ( peh mcm ayat novel Ramlee Awang Murshid beb, haha). Bila susuk tubuh tu hampir mendekati aku, aku baru perasan; budak yang datang ni dalam umurnye belasan mungkin 17 or 18. Tangannye ade sebelah je, mukanye nampak lain daripada kita yang diberi nikmat normal tubuh badan ni. Jalannye agak capek. Tiba2 dia tegur aku, “assalamualaikum bang”. “ waalaikumussalam”, jawabku. Dia hulurkan tangan nak bersalam denganku. Dia mengilik buku di badannnye. Aku tengok, tangannye tidak seperti tangan kita yang kebanyakan ni. Aku menyambut tangannye, bersalam. Dia tengok tag yang tergantung di leherku. “oh, abang teknikal ye?”. “ya”. Jawabku ringkas dan padat.hehe. “ ni nak pegi mane ni?”, soalku lagi, umpama seorang pegawai imigresen di pintu sempadan Rantau Panjang,hehe. “saya nak pergi kelas ni bang, ade kelas jap lagi, solat zohor ye?”. “a ah, baru siap solat, tadi ade game kat dalam tu”, jawabku, sambil melihat jam di handphone aku, dah lebih jam 3. “ oh, yeke,takpe lah bang, saya pergi dulu ye, nanti lambat pulak kelas ni, assalamualaikum”. “waalaikumussalam”.

landskap depan surau PLPP Bangi
Terpana aku seketika, terkedu, terkesima, terbisu seribu bahasa. Aku perhatikan saja budak tu jalan perlahan lahan meninggalkan aku. Masa tu aku terfikir, Ya Allah, kerdilnye diriku ini. Betapa aku sangat bersyukur dengan nikmat yang Engkau berikan kepada aku. Betapa nikmat yang Engkau pinjamkan padaku, bila-bila  masa sahaja Engkau boleh tarik balik, sekiranya Engkau menghendaki. Insaf aku seketika.

Kring kringggg!!!

Tiba tiba henfonku berbunyi, lantas aku menjawab panggilan.
“Oi mane ko?? Bukan main lame lagi, gi solat ke tido ni!! Cepat balik, kelam kabut ni, xcukup orang ni, lagipon UiTM ko nak lawan jap agi ni”
Aahhh!! Kacau, baru je nak feeling feeling..hahahahaha 

p/s: masa jaga basketball ni memang sangat sibuk hinggakan nak snap gamba pun tak sempat..huhu

2 comments:

  1. gomen weisss! tak dapat jumpa! sorry tau ^^ tehehe dgn ain sekali wuwuwu! OTL

    ReplyDelete
  2. haha..maklum lah..orang bizi kan..wuhuuu~

    ReplyDelete