Wednesday, December 8, 2010

perjalanan yang agak berliku..


Hari yang ditunggu sekian lama telahpun tiba..
4dec, tarikh keramat yang takkan aku lupakan sepanjang hidupku..tarikh yang bisa menjadi sejarah penting dalam rona-rona hidupku..

Kerana tarikh inilah secara rasminya aku start bercuti secara praktikalnya..ewaahh..ahaha
Aku berlepas dari lapangan terbang Kota Kinabalu pada jam6.05 minit petang waktu  malaysia..masa tu azan sayup2 berkumandang dalam henfonku..ehe..tapi aku sedang bermusafir kan..jamak2..hehe
Satu peristiwa berlaku hari  tu  yang menyebabkan aku nervous tahap badak air..
Aku dala check in lambat sket, lagi setengah jam flight nak berlepas baru aku terhegeh2 nak check in dan masuk ke balai berlepas..

Dala aku ni jakun sket, maklumlah baru  second time nek airasia..(atau dalam bahasa melayu, asiawater..hehe)
Mase tu aku dengan sorang budak tu, kawan kpd kawan, merangkap kawan aku la jugak kan..hehe
Kami sama2 tak tempah luggage..selamba badak  je masuk dalam tu..sebenarnye memang barang sket je..aku bawak satu beg sandang, satu beg lappy, 2 beg plastik yang berisi keropok dan ikan masin serta kek lapis..
Mula2 ingatkan lepas je..yang kawan aku lagi sorang tu plak bawak satu beg sandang, beg kain dan beg tangan..imigresen lepas, keselamatan  lepas..tp last sekali check  tu dengan airasia..tak lepas doowwh.. abang tu  suruh kami keluar balik dan letak beg kami kat kaunter 10 untuk luggage.
Hadui, dala mase da lewat.. da cube slowtalk tapi abg skema tu tak layan gak..si diba buat2 muka seposen pon, tetap xleh gak..ahaha cume nasib baik aku tak sogok ikan masin kat abang tu, aku rase kalu sogok ikan masin, lepas kot..hehe

So terpaksa la kami keluar balik ke kaunter check in. Letak beg kami kat situ. Dan secara sukarelanye  kena bayar 40ringgit..ok then menggelabah puyuh plak kami masuk dalam tu sebab dah  lambat kan..
Sampai kat security check, sekali lagi aku wat stail jakun..nak terus je  masuk ikut pintu yang xde security..kena tahan lagi..alasan aku..saya dah buat pemeriksaan tadi.. pakcik security pun dengan nada menyindir aku rase cakap dengan lemah lembut dan sopan santun sekali..laksana jejaka melayu terakhir..
“adik, kalu adik da check 5kali sekalipun, kalu adik keluar,,nak masuk 5 kali la jugak adik kene check balik ok? Mane la tau adik ada bawak bom ke..”
“Ala pakcik, menela  saya tau..ni 1st time saye naik  flight ni..”huh ala saje la tu nak raba2 aku..huu~
Then everithing ok..

Sampai kat LCCT jam 8.40 lebih kurang.. then aku naik skybus ke KL sentral, pakcik aku jemput di sana..
Satu hal lagi dengan skybus ni,aku lupa print iterary tiket, padahal da bayar rm13 untuk pergi dan balik dari LCCT ke KL Sentral. So oleh sebab kejakunan aku yang tak tahu ni, kena la beli tiket lagi satu..ok rm9.huh.
6hb baru aku sampai ke kelantan secara rasmi, tanah serendah sekebun bunga..
2hari long journey untuk sampai ke rumah..

gambar hiasan



~TAM MAT~

2 comments: