Monday, December 27, 2010

Juzuk 31..

Korang-korang yang rajin mengaji Quran ni penah tak baca sampai juzuk ke 31?

Ini hari aku bukan nak ajar ajaran sesat, tapi ade satu peristiwa yang berlaku menggelikan hati aku.

Semalam aku menghadiri tahlil dan mengaji 40. Tradisi orang Malaysia memang macam tu kot, kalau ada kematian, setiap malam sehingga malam ke 7 akan diadakan majlis tahlil, malam ke 40 pulak mesti ade mengaji 40. Selama sebulan cuti ni, memang kenyang la, hampir setiap malam aku tak makan kat rumah, sebab selama cuti ni 6 orang dah yang meninggal kat kampung aku, maju betul tanah perkuburan tu..maju jugak perut aku..hehe

Aku dijemput oleh tuan rumah untuk mengaji malam tu. Lebih kurang 15 orang yang dijemput, maknenye setiap orang kena habiskan 2juzuk quran.. jadinye aku pun bace la.. mula-mula aku amek juzuk 28, agak-agak juzuk blakang2 la..senang sket. Tapi apekes la pulak malam tu..pakcik yang bawak set Quran tu bawak Quran Majid, iaitu quran tulisan yang dulu2 tu. Yang tulisannye bulat2, memang agak susah la nak bace..tapi takpe, aku bace gak. Ok, mase ni sume ok, cume aku jela bace tersangkut2 sebab tak biasa dengan quran macam tu..
rasm utmani

Habis satu juzuk, mata dah berpinar-pinar, maklumlah nak kena banyak perhatikan tulisan macam tu. Then aku pun mintak dengan pakcik tu nak tukar quran guna yang rasm Uthmani, pakcik tu tanye aku, nak juzuk yang  keberapa..sebab quran memang yang dah dibahagikan mengikut juzuk, mate aku memang berpinar-pinar lagi mase tu. Lepas pilih juzuk yang tinggal orang belum bace lagi, dengan yakin dan  selambanye aku cakap, 31! Suasana jadi sunyi kejap, sume orang yang bulatan tu tengok aku. Pakcik tu tanye lagi, berapa?? Aku pun lagi yakin jawab, 31!! Pakcik tu tengok je aku atas bawah atas bawah, aku rase mesti die pikir; eh mamat ni apekes... then dia cakap, oh,13.. aku pun, macam.......eeaaaaahh....baru aku teringat mane ade juzuk 31..quran 30 juzuk je bai..haha.

Ntah macamane la otak aku salah interprete data plak, huruf Arab memang da lame aku tak tengok kot, padan muke aku.. Mase tu baru aku perasan ade yang sengeh2 je kat aku, maluunyee.. naseb baik aku ni gelap, kalu tak mesti da nampak muke aku bertukar jadi merah..haha


4 comments:

  1. haahhahaha...............kau mmg lawakz....-ash

    ReplyDelete
  2. haha, nak wat camne bukan salah aku bha..
    salah mata..hee~

    ReplyDelete
  3. LEARN FROM YOU MISTAKE..HEEE

    ReplyDelete