Thursday, August 4, 2011

Sakit Itu Mengajar Banyak Erti..=)


Semalam adik aku balik dari hostel, berceritalah dia sambil tunjuk birat birat kat betis sebab kena rotan dek warden. Sebabnye lambat turun ke sekolah. Lepas tu kene rendam dalam kolam ikan. Kolam setakat lutut je, tapi geli katenye ikan dok main main kat betis. Aku gelak je. Aku cakap kalu setakat birat kat betis tu benda biase je bagi aku kalu zaman sekolah n hostel dulu. Setakat kena sebat kat betis, kat bontot, rotan masa tido, pelempang, cubit perut, tarik side-burn, round padang pagi pagi, malam malam, da macam jadi makanan ruji la. Ketagih. Kalu tak dapat benda tu, memang rasa tak sedap ati.hahaha~






So aku cerita la siket sejarah yang agak kelam-kelam kehitaman aku kat dorang. Aku rasa sebab denda ni lah yang buatkan aku adalah seperti aku sekarang. Setiap sekolah yang aku pergi, mesti ade peristiwa kena denda yang tak dapat aku lupakan sampai sekarang. Meh aku stat dengan sekolah rendah aku dulu. Denda yang mula mula aku ingat ialah masa aku darjah dua. Masa tu aku belajar kat SK Bukit Gading, Tanah Merah.

SK Bukit Gading
Masa tu perhimpunan pagi, orang tengah nyanyi lagu Negaraku n doa sebelum masuk kelas. Aku main kejar kejar lak dengan kawan aku, Nizam nama dia. Tapi kitorang panggil dia Galah, sebab dia tinggi. *aku tak pasti samada dia yang terlebih tinggi ataupun aku yang sedikit rendah.hehe. Sebenarnye aku kejar dia sebab kitorang bergaduh, bertumbuk. Dia yang kacau aku dulu. Ceh. Tah macamane tah, boleh terkantoi. Datang Cikgu Asyikin. Cikgu ni memang garang. Dia pulas/piat telinga aku, sampai berdarah. 2,3 bulan gak nak sembuh. Nasib baik tak putus, ai..kalu putus memang aku gigit gak telinga anak dia. Anak dia sekelas ngan aku masa tu, nama Atikah kalu tak silap.hahaha~


SKLK 2
Masa darjah tiga aku pindah ke Gua Musang. Pindah sekolah baru. SK Limau Kasturi 2. Sampai sekarang stay kat sini.hehe. Ada sekali tu, masa darjah tiga, kami main bola masa PJK. Masa tu padang memang lecak la sebab malamnye hujan. Cikgu PJK kami lak lepas kami camtu je, wah, budak budak memang suka r main air. Bukan main bola sangat pon, berkubang dalam selut je, main sepak air, sengaja bawak bola dalam air. Sengaja main wat jatuh jatuh. Siryes macam kerbau.haha. Tamat time PJ tu, kebetulan tandas takde air. So kitorang mintak la nak ke sungai. Kat depan sekolah kami, seberang jalan memang ade sebatang anak sungai. Cikgu PJ kami bagi je, 5 minit je dia bagi. 5 minit mane cukup bai nak mandi sungai.haha. Kami main kat sungai, panjat pokot terjun dari atas pokok ke dalam sungai. Terjun dari tebing tinggi. Main perang baling selut. Sekor sekor bogel. Sekelas. Selayaknye budak budak kampung kan.hehe. Kalu aku ingat sekarang gerun gak, sungai dalam n deras kot. Hahah. Tengah syok mandi, tibe tibe ade budak pompuan datang panggil. Aku lupa da sape budak tu. Die cakap Cikgu Zakiah, cikgu English kami panggil. Tunggu kitorang kat dalam kelas. Cikgu Zakiah memang terkenal garang. Balik balik tu tengok dia da tunggu kat pintu kelas, bersandar sambil tangan belai belai rotan. Rotan panjang sedepa. Adegan selepasnye sangat mengerikan, taknak aku cite.haha.

SMK SYP1 =)
 Mase Form 1 sampai Form 3, aku belajar kat SMK Sultan Yahya Petra 1, Kuala Krai. Stat sini lah aku dok hostel. Masa kat sekolah ni lah aku membiasakan diri dengan pelempang, round padang, rotan, jalan itik dsb.haha. Nak kata aku nakal tu, tak jugak. Aku rasa aku antara kelompok yang agak baik la masa ni. Tapi still kena denda.haha. Ketua warden aku masa tu Ust. Kamel. Die ni femes gak kat Kelantan, pengurus ragbi negeri. Pagi pagi kadang kadang die naik kejut subuh. Kalu dia naik memang tak sia sia. Sape yang tak bangun lagi time die ronda, memang kena rotan mase tido r.haha. Lepas tu kalu turun lambat gi sekolah, lepas orang da siap baca Asma ul-Husna n doa masa perhimpunan asrama, memang round padang la 2round pagi pagi. Takpun sebat kat betis. Dia selalu bagi pilihan. Sebat atau padang.haha. Kadang kadang kalu aku lambat aku menyorok dulu, bile die da lepas baru aku keluar gi sekolah. Tapi kadang kadang ade gak time kantoi.hehe. 


Bini Ust. Kamel, Teacher Azizah ngaja English kitorang. Cikgu ni memang garang. Pelempang die la yang salu aku makan, ade yang sebagai sarapan pagi, minum petang, takpun pelempang sebagai dinner pon ade gak. Aku rase pipi aku da kalis dengan tangan die.haha.. Tapi mungkin berkat pelempang dia jugakla aku dapat English A mase PMR. Sebelum tu English aku memang hancur.hehe. Cikgu-cikgu yang bagi denda ni memang kitorang tak penah lawan. Kitorang hormat cikgu. Cume mengumpat n ngutuk belakang belakang je la. Stendet la tuu..haha. Cikgu Azman, warden kami jugak. Kete die memang da banyak kene calar.haha. Tapi nasib la kete die kete buruk, tak pasan sangat kete kene calar.hahaha. Bukan aku la buat, senior kami.haha.


Kalu malam, aku jarang guna tangga nak naik dorm or turun ke bilik stadi, salunye aku ngan membe baik aku sejak skolah rendah, Jerul panjat dinding je, naik ikut saluran paip.haha. Sebab dekat tangga ade satu pokok ketapang besar. Orang cakap pokok tu berhantu.haha. Kami panjat pon sebab tengok senior wat camtu. Kepimpinan melalui teladan. Mungkin junior aku pon wat gitu jugak sebab ikut kami, haha. Kalu kantoi, paham paham r. ehe. Zaman hostel ni gak mase ni kitorang gile sparring. Kalu malam hujung minggu memang salu je sparring ramai ramai. Dalam surau lak tu. Ade sekali tu, kantoi ngan Ust. Kamel, mungkin sebab ramai sangat n lenguh tangan kalu dia nak rotan, dia ambik sume selipar yang ade kat surau tu n gi bakar. Kawan aku Hafiz Cikgu nama dia, menangis monyok seminggu. Ape taknye, selipar Nike RM200 dia baru beli.haha. Siaaann. 


Kat belakang hostel laki, ade kolah besar yang salu jadi tempat kami menyelam n berendam. Kalau kantoi ngan warden, kene ketuk ketampi sambil pegang gayung, pastu kene denda bersih kolah.hahaha. Kalu time takde air lak, sinki kat dewan makan yang jadi mangsa. Mandi kat situ. Kolah dewan makan pon salu kene gak. Salu je kena halau ngan akak dewan makan. Berlari lari menyelit pagar.haha. Siryes best. Rindu nak buat macam dulu dulu. xP


OASiS: Old Boys Of ASiS, alumni sekolah kami.. =)

Tapi bila aku naik Form 4, aku pindah ke SBP. Alam Shah Science School (ASiS). Siryes la skolah SBP ni sekema. Baju wajib tuck in sepanjang mase. Kecuali malam je sebab pakai baju Melayu. Kalu baju Melayu pun tuck in, habes r.haha. Sekali je denda yang aku ingat mase kat sini. Kene rotan kat depan perhimpunan ngan Pengetua. Sebabnye kantoi lambat turun solat Subuh. Kat sini sembahyang berjemaah sangat diwajibkan. Tapi setakat kene denda kat all boys school ni kitorang tak kisah sangat. Sume same gender, takdenye nak control macho kat awek awek.haha. Setakat berdiri kat atas kerusi, atas meje, rilek je, takde nak malu malu. Siap gelak lagi ade r.hehe. Kat dalam kelas kitorang tido atas lantai je mase prep petang, ambik langsir buat alas, beg sebagai bantal. Rilek.haha. Jarang sangat nak kantoi, sebab saling back up mem-back up, kalu cikgu masuk wat spot check kat kelas pertama, satu skolah terus tau ade spot check, laju je maklumat sampai.hehe. Kalu cikgu yang muda muda tu, kadang kadang lebih sporting n faham jiwa,hehe. Sape yang penah dok mane mane hostel tau la benda ni kan.haha


Keadaan da berubah sekarang aku rasa. Cikgu sekarang da tak boleh nak denda student sangat. Kang tak pasal pasal naik court. Bukan Court Mammoth. Kalu Court Mammoth aku pon nak.haha. Budak sekarang manja. Celik celik mate je, main henpon canggih, iPod, PS 2, FB, Twitter, mane ade lasak macam kite dulu. Kene denda siket kat skolah trus report mak ayah. Mak ayah lak terus marah cikgu. Cikgu lak yang menikus. Takut ngan student. Zaman aku dulu, kalu kene denda ngan cikgu kat sekolah, memang takut nak bagitau mak ayah kat umah. Kalu bagitau memang kena marah lagi. Sape yang suruh nakal kan. Aku bertumbuk kat sekolah pon balik tak bagitau. Balik balik mata bengkak sebelah. Kalu mak tanye pon aku tak cite, tapi orang tua ni tau, dia boleh baca perangai anak anak, spy pon mesti la ramai kat sekolah kan.hehe.


Zaman kanak kanak memang zaman keriangan! =)

p/s: sangat rindu kawan kawan lame..

3 comments:

  1. nakal eyh ko...
    menarik r jadi budak2 kampung...
    mandi sungai.. skang da xde da..

    ReplyDelete
  2. kau memang contoh yang terbaik untuk adik kau :P
    kalau aku jadi cikgu kau tu memang lagi teruk ah aku buat. silap-silap kau akan hilang pendengaran takpun penglihatan takpun lumpuh seumur hidup. lala

    ReplyDelete