Monday, February 14, 2011

Tamu Sabah

Semalam pertama kali aku jejakkan kaki ke pasar tamu sejak dok di Sabah ni..
tu pun sebab ada kerja lapangan yang perlu dilaksanakan, kalu tak mungkin sampai sekarang pon aku masih tak merasa berada di pasar tamu..hehe

pasar tamu ni sebenarnye lebih kurang sama je dengan pasar tani kat semenanjung kot, tapi barang2 kat sini lebih banyak variety la bak kate makcik sebelah umah aku..pasar tamu tuaran tu lebih kurang sejam perjalanan dari ums.

apa yang aku tau, makanan laut kat sini adalah sangat murah dan segar bugar, fresh from the farm..
makanan pelik2 pon banyak yang baru sempat aku terokai..heh heh..
ade satu makanan laut yang bernama pu kee-mak(baca:kimak), hui..tergelak2 aku dengar pakcik tu bagitau nama benda alah tu. sebelum ni ade la jugak membe aku cite, tapi kau takcaye sebab ingat dia kencing aku..haha
nak tengok kimak?? ni dia..:
hehe betui wei aku tatipu, ni belog suci, takkan la aku nak tipu lak..mencaroot lagi tu..hui..
aku da lupa apa nama benda alah ni, aku cuba test makan gak..hui, xsedap..huhu
mase jalan2 tu, ade satu makanan yang aku rase tertarik lak tgk, so aku pegi la gerai tuh. pakcik cina yang jual tu tengah gayut ngan sape ntah, makwe die kot, lantakla aku taknak tau,hehe
aku pegang la benda alah tu, tiba2 pakcik tu cakap." hey kamu takbulih makan itu benda, cina saja bulih makan" aku pun haaa~ BABI beb..wwoohh..

babi proses la tu, mana aku tau.seb bek dlm plastik..huu~
kire-kire da abes keje nak dbuat kat pasar tu, mase awal lagi sebab kami sewa keta sehari, so..
ape lagi, menghala la ke Taman Kinabalu, teruja seh, dari UMS pon buleh nampak puncak gunung, tapi takpernah pulak sampai ke sana, so alang2 dah dekat pegi je lah terus. sampai sana, fulamak.. taknampak la pulak gunung sebab kabus sangat tebal, sejuk gile beb, kalu bernafas pun buleh nampak wap air keluar ikut mulut. Macam kat London.heh heh~ xP
gerup kamek
patunye buleh nampak gunung blakang tuh, tp kabus~
waah, mase tgh mendaki ke kaki gunung ni, banyak strawberi liar yang tumbuh tepi2 jalan jek..*taksempat tangkap gamba sbb kami daki dgn kete..hehe

balik pulak, singgah di kundasangg lak, bukan singgah sebenarnye, tapi pergi. sebab kundasang ialah selepas Kinabalu Park tu..hee

pemandangan di kundasang, masa ni hujan dan kabus..cantik tempat ni..hoho
sebenarnya takpuas hati sangat sebab hujan kan, takdapat nak tengok view yang cantik. tapi ok laa..
lain kali bulih datang lagi kalu berpeluang, nak daki gunung la plak nanti..hehe

~TAM MAT~


No comments:

Post a Comment