Friday, December 16, 2011

SEMEGA: Joinventure Bersama Orang Asli~

Program Joinventure bersama masyarakat Orang Asli di Kampung Simpang Arang. Ni merupakan kali pertama aku masuk ke kampung orang asli, walaupun tempat aku di Gua Musang merupakan antara tempat yang paling banyak perkampungan orang asli di Kelantan.
Orang asli di kampung ni ialah dari suku Orang Sungai. Perkara pertama yang kami buat bila sampai di sini ialah meronda sekitar kampung. Ya, mulanya sebelum sampai aku terbayangkan kampung orang asli yang hanya boleh masuk dengan pacuan 4 roda, mandi air sungai, dan sebagainya macam yang selalu tengok dalam TV tu. Tapi, rupanya kampung orang asli pun lebih kurang sama je dengan kampung Melayu yang biasa. Ada jalanraya, elektrik, air pili, masjid, dan Pusat Pembangunan Islam. Rasa kecewa pun ada gak, sebab ingatkan nak la naik 4x4 masuk hutan,hehe.



Apa yang aku perhatikan, anjing liar sangat banyak. Tapi ntah kenapa, walaupun anjing tu besar besar dan muka macam bengis je, tapi aku tak rasa takut or gerun pun kat anjing tu. Rilek je. Anjing tu macam manja kot, apa taknye, anak anak orang asli buat anjing macam kuda, siap naik atas blakang lagi. Tapi kalu anjing di Kampung E, risau gak nak lalu sebelah sebelah. Garang dan bengis.hehe Lagi satu, perkampungan orang asli yang kami datang ni macam agak kotor laa..
Kanak kanak orang asli adalah sangat lasak. Dan mudah mesra dengan orang. Dorang jalan kaki ayam je, mana ade pakai selipar even Japenese slipper pon tak. Kaki dah lasak kot. Bertelanjang bulat. Ada jumpa dua orang anak orang asli dok ralit main dalam parit. Rilek je, takde mak ayah nak larang. Enjoy je. Ingat aku zaman kecik dulu, skejap je kalu dapat main parit pun, dah mak datang membebel. Jeles! Haha


Di kampung ni, kami fasilitator dipecahkan kepada tiga kumpulan. Kumpulan pertama ditugaskan untuk mengecat tadika yang ada kat sini. Kumpulan kedua iaitu kumpulan aku kena bersihkan sekitar kampung, hui penat der~. And  kumpulan ketiga, ronda ronda kampung untuk jemput penduduk kampung datang untuk aktiviti sukaneka petangnya. Senang je kan kerje dorang. Jelas! Haha.

Masa aku dan kumpulan aku bersihkan sekitar tempat kami datang tu, kami dibantu oleh kanak kanak orang asli. Memang sangat suke dorang ni membantu. Bawak plastik sampah yang saiz lebih besar dari badan mereka sendiri. Bersihkan longkang, sapu sampah, mengenyit mata kat anak dara OA.., kami bertugas dari pagi sampai matahari tegak atas kepala. Masa lalu ikut depan sebuah warung, ada sorang makcik kedai tu belanja kami minum air tebu segar ngan buah betik. Sekalipun hanya air tebu dan betik, ianya sangat berharga buat kami, apabila diberi layanan yang baik sebagai tetamu. Dan ianya sangat berharga kerana pada masa tu kami memang haus. Dan sangat berharga lagi sebab kami boleh tangkap gambar dan menjeleskan kumpulan lain yang tak dapat air tebu dan betik.hahaha~

tebu free..hehe
Petang tu, acara sukaneka antara kami dan penduduk kampung. Sangat sporting mereka ni. Budak budak, bapak budak budak, mak budak budak, kakak budak budak, abang budak budak, bapak sedara budak budak, apang ipar budak budak, awek budak budak,eh?? dan sebagainya datang turun meriahkan acara kali ni. Berebut rebut dorang nak join. Last last skali acara kemuncak lah sangat kan, main baling tepung plak n air, lawan orang kampung, apabila salah sorang fasi stat simbah air kat dorang. Sekalipun aku baik, baju aku tetap basah n putih gak kena simbah. Silaka. Haha.

Lepas penyampaian hadiah dan pembahagian sumbangan, kami bertolak balik. Satu lagi aku perhatikan, OA ni sangat menghargai pemberian. Dan mereka sangat hendakkan pemberian. Bila dah dapat, mereka akan hargai dan takkan lupa jasa si pemberi. (No wonderlah dekat dekat nak pilihanraya ni makin banyak orang politik yang bagi sumbangan kat OA, berbaik baik dengan OA)



Terharu pun ada, sedih pun ada. Anak anak OA kejar bas kami, semata mata nak lambai kat kami. Walaupun dorang tak nampak kami sebab bas cermin tinted hitam. Sangat BEST! Sebelum naik bas pun, mereka salam salam n peluk fasi fasi ni, padahal baru je kenal kan.
Pengalaman, memang takkan dapat dibeli, walaupun dengan emas berpeti peti.






No comments:

Post a Comment