Thursday, September 8, 2011

Heppi Belated Birthday~ xD


Tarikh 21 Ogos 2011 bermakna sudah cukup setahun belog aku ni wujud. Kalu belog aku ni manusia mesti  dah boleh bertatih siket siket. Dan cakapnye mesti pelat lagi. Mesti baru tau nak sebut ‘pappa’ , ‘mamma’ , ‘thadadadadada’ kalu die suke dan ‘waaaaaaaaaaaaa’ mase nanges.haha. Dan gigi mesti baru tumbuh dua tiga batang. Eeii, mesti comel kan? Tapi ni belog, bukan manusia. Dinding pulak tu. Takdenye nak tumbuh gigi. Takdenye nak pelat pelat, apetah lagi nak sebut pappa mamma, buang tebiat ke ape?hahah. Tapi
kalu korang ade tebace entry aku mase awal awal berbelog ni, dan bandingkan dengan sekarang, mesti ade rase perubahan nye kan. Biasalah. Kalau dulu terkebil kebil sekarang da mampu untuk bertatih. Dan proses pembelajaran memang senantiase berlaku sepanjang mase. Aku pun selalu cuba yang terbaik semasa menulis, semoga tulisan aku tidaklah kosong semata mata. Biarlah kita santai dan bergelak ketawa tapi pengajaran dan mesej tetap sampai ke kepala.



Aku buat belog ni dulu saje saje je sebab terpengaruh dengan belog sorang kawan aku tu. Best sangat nampaknye die dok melalak dalam belog dia. Aku suka selongkar belog dia. Dia pun rekomen la aku test buat jugak. Aku pun try test buat satu. Dan siryesly tulis belog ni sebenarnye ikut mood jugak eh? Baruni dua bulan lebih da aku tak update entry, bukan takde bende nak tulis tapi malas. Entah kenapa tibe tibe je gene dalam DNA strand aku mutated jadi homozygous dominant MM. Selalunye tahap kemalasan takde lah sampai memutatedkan gene expression. Ni Nuar punye pasal la ni, berjangkit. haha.

Nasib baik la ade yang desak aku suruh sambung balik tulis entry baru. Dia suke bace katenye. Suke dengar aku mencarut mengarut kat dinding.hahah. Hui baru aku tau ade gak yang curi curi dengar upenye aku cakap ngan dinding ni. Ramai la jugak yang desak tu.. ade la dalam… errr, dua tige orang..keh3. xP
Ade sorang membe aku tanye, eh salunye ko tulis bende dalam belog ko ni tema ape eh? Kan salunye kalu belog belog ade tema die, macam belog yang nak ulas movie ke, lagu lagu baru ke, pasal politik ke, sukan dsb. Aku cakap manela aku reti nak bertema tema nih. Setakat nak cakap ngan dinding, ape ape pon aku bleh cakap. Kan. Dan aku akan tulis ape yang aku rase aku nak tulis. Belog peribadi bai. Sukati la. Time nak cakap pasal sekolah, aku tulis, nak cakap pasal kisah lame, aku tulis, nak cakap pasal pengalaman baru ke, or nak cakap pasal isu semasa, aku tulis. Time nak ulas pasal politik ke, dari pandangan seorang anak muda yang sudah lewat remaja, aku tuliiisss… selagimana tidak rasis, tidak memprovoke, tidak menghasut, tidak menghina, memfitnah dan mencaci pihak yang lain. Kalu ade aku jumpa bahan bahan baru yang berilmiah ataupun yang best untuk dikongsi kat tenet, aku amek. Kadang kadang aku ulas, kadang kadang aku kopi peste je. Kalu kopi peste aku akan pastikan link asal akan disertakan dan ade kredit untuk sumber asal. Yelah kalu ade kemusykilan ke ape, senang sket nak rujuk dengan penulis asal kan.

Aku ni sebenarnye masih malu kalu ade sape sape yang bace tulisan aku ni depan aku. Tak tau kenape. Mungkin sebab aku buleh tengok ekspresi muke dorang kot.haha. Kalu aku tengah dok nulis entri pon, aiseh. Kalu ade yang datang jenguk kat belakang, mesti aku tutup dulu. Segan bai. Aku kan pemalu dan penyegan.haha.

Tapi dengan menulis ni, kadang kadang aku rase ade baiknye untuk aku. Selain aku berkongsi pandangan dan pengalaman, aku juga boleh menambahkan ilmu. Ilmu bukanlah sekadar yang kite belajar mase kuliah je, belajar bergaul dan berinteraksi dengan masyarakat pon ilmu. Ape orang panggil? Kemahiran lembut?? Softskills?? Berkongsi ilmu adalah satu proses untuk mendapatkan ilmu. Kadang kadang untuk menulis ni kita perlu berfikir dan melihat sesuatu dari sudut yang jarang dilihat oleh orang lain. Same jugak macam amek gambar. Kita perlu berfikir pro dan kontra dulu sebelum nak publish-kan satu-satu entry tu. Silap tulis bulih jadi kontroversi.

Satu lagi kelebihan menulis ni, kita boleh re-read dan edit balik sebelum publish. Kalu bercakap, mungkin tidak. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnye. Sekalipun kita mintak maaf selepas kita terlepas cakap, mungkin orang akan maafkan atau mungkin juga tidak, tapi ape yang telah kite terlepas tadi, akan tetap orang ingat. Mungkin berbekas dan meninggalkan parut yang dalam di hati.
Kepada pencuri pencuri dengar di sebelah dinding sane, segala teguran dan kritikan daripada kalian semua amatlah dialukan selagimana ianya bermanfaat. Teguri aku sekiranya tulisan aku semakin ntah ape ape. Teguri aku sekiranya tulisan aku ni asik nak membangge diri je. Teguri aku sekiranye tulisan aku ni bajet hot je. Teguri aku sekiraye tulisan aku tidak sesuai dengan keadaan semasa. Kuasa di tangan anda. Anda mampu mengubahnye. Semoga bermanfaat untuk semua.

Selamat Ulang Tahun Yang Pertama, belog “Bercakap Dengan Dinding”. Come to Papa, come on..haha. (^^,)v

No comments:

Post a Comment